Za posledních pár měsíců se českým internetovým rybníčkem prohnalo pár článků o naprosté zbytečnosti SEOmatů. V zásadě s nimi nelze nesouhlasit. SEOmat nebo SEO analyzátor, říkejte tomu jak chcete, vám zkontroluje správně vyplněné metatagy, sémantiku a validitu HTML dokumentu a podle toho, jak dobře máte tyto faktory zpracované se vám zobrazí "úspěšnost" vašich webových stránek stránek pomocí jakéhosi čísla. SEOmaty tvrdí, že čím vyšší toto číslo je, tím lepší jste provedli optimalizaci - se stovkou jste to vyhráli!

[clanky/clanek-seomat.jpg]

Na začátek si dovolím menší exkurz, než se dostanu k jádru věci. SEO (Search engine optimization), u nás nazývané jako optimalizace pro vyhledávače je disciplína webového vývoje, kterou by měl alespoň částečně ovládat každý webdesigner. Optimalizace pro vyhledávače se to nazývá především z toho důvodu, že právě z vyhledáváčů je možné získat velké množství návštěvníků, nicméně SEO je v podstatě "Optimalizace pro získání návštěvníků z vyhledávačů", ale to už je moc dlouhé (a ostatně i pro samotnou optimalizaci nevhodné). Pokud optimalizujeme nějaký web, tak se dá očekávat, že nový návštěvník projde určitým procesem:

  • bude ho vyhledávat
  • zaujme ho nadpis a popisek ve výsledcích vyhledávání
  • klikne na odkaz a dostane se na webovou prezentaci

Z toho vyplývá, že je dobré se zaměřit především na chování uživatelů při vyhledávání a nejen na samotné vyhledavače. Obvyklou námitkou je, že vyhledávače určují, co se zobrazí. A to je právě to! Společnosti, které vyvíjejí vyhledávače by byly samy proti sobě, kdyby uživatelům zobrazovaly něco jiného než co by doopravdy hledali. Když se to vezme do důsledků, tak uživatel chce něco najít a vyhledávače se mu přizpůsobují (zdokonalují vyhledávací algoritmy).

Když se vrátím k jádru věci. SEOmat zkontroluje vaše stránky, respektive jak jsou technicky zpracované, což obvykle není úplně na škodu, ale nijak významně vám to nepomůže. Uvedu příklad, představte si stránky, které například nemají hlavní nadpis (tag h1), ale jinak se na nich návštěvník dozví všechno, co potřebuje. Vyhledávač se bude snažit návštěvníkovi naservírovat právě tento web. SEOmat řekne, že je špatný, protože tam chybí hlavní nadpis. Co na to návštěvník? Samozřejmě je mu úplně jedno, že tam není hlavní nadpis a bude spokojen se získanými informacemi ze stránky.

SEOmaty neberou v potaz klíčové faktory pro "opravdové" SEO, optimalizaci na získávání návštěvníků z vyhledávání. SEOmaty jsou zbytečné nástroje, které vám uzmou čas, který byste jinak mohli strávit mnohem efektivněji. Třeba s kávičkou.